כיצד מבוצעת גניבת זהות

כיצד מבוצעת גניבת זהותכאשר גניבת זהות נמצאת בעליה מתמדת, חשוב להכיר כיצד מבוצעת גניבת זהות כדי שתוכל להתגונן מפניה.

ברוב המקרים, גונבים גנבי זהות את מספר תעודה הזהות של אנשים אחרים ומשתמשים בו לפתיחת חשבונות בנקים, קבלת הלוואות, הנפקת כרטיסי אשראי ופנקסי שיקים. אחרים (לדוגמא אנשים שמתחמקים מנושים) מנהלים חיים שלמים כמשהו אחר.

לגנבי הזהות דרכים רבות להשגת הפרטים האישיים של קורבנות, החל מגניבת ארנקים, חיטוט בפחי זבל אחר מסמכים וכלה במתקפת דואר אלקטרוני או פריצה למאגרי נתונים.

הנה כמה מהדרכים הנפוצות ביותר לגניבת זהות:

  • גניבת ארנקים היא עדיין הדרך הנפוצה ביותר להשגת מספר תעודת הזהות שלך, מספר רישיון הנהיגה שלך, מספרי כרטיסי האשראי, חשבונות בנק ועוד.
  • גניבת דואר נפוצה גם היא. הודעות מהבנק, חברת האשראי, חברת הביטוח, קופת הגמל או קרן הפנסיה הינן מקור מצוין של אינפורמציה אישית. כך גם חשבונות החשמל, מים, גז, ארנונה ועוד.בד"כ גונבים הגנבים את הדואר ישירות מתיבת הדואר שלך, אולם המתוחכמים מביניהם ממלאים טופס שינוי כתובת כך שכל דואר נוסף מגיע ישירות אליהם.
  • גם פריצה לבתים היא מקור מצוין להשגת ניירת הכוללת פרטים אישיים.
  • חיטוט בחפציך האישיים בעבודה או בבית. למעשה, גניבה בידי אדם קרוב אליך (Friendly Fraud) נמצאת בעליה מתמדת. זה יכול להיות עמית לעבודה, שכן, חבר ואפילו קרוב משפחה!
  • חיטוט בזבל שלך אחרי ניירת שהשלכת נפוצה מאוד בקרב גנבי זהות. חלקם יעברו על פח הזבל האישי שלך בעבודה או בבית. אחרים פשוט יחטטו בפח הזבל של הבניין.





  • הונאות טלפון ו/או דואר אלקטרוני באינטרנט תופסות תאוצה. למרות שנדרשת תגובה פוזיטיבית של הקורבן, עדיין מספר רב של אנשים נופלים קורבן להונאות אלו. כך הן עובדות:
    • פישינג (Email Phishing) היא הונאת האינטרנט הנפוצה ביותר. אתה מקבל הודעה שנראית כאילו היא הגיעה כמו הבנק, חברת כרטיסי האשראי או כל עסק "כשר" אחר. בהודעה כתוב בד"כ שמסיבות של ביטחון מידע או כל שקר אחר כלשהוא הנך מתבקש להקליק על הקישור המצורף ולמלא את פרטיך האישיים לצורך "אימות נתונים".הכתובת ממנה הגיע הדוא"ל, הקישור המצורף וגם הלוגו נראים מוכרים וכשרים, אבל למעשה הם לא. הדוא"ל נשלח מכתובת שלא שייכת לבנק/חברת האשראי והקישור מוביל לאתר מתחזה שאולי נראה כמו אתר הבנק/חברת האשראי אבל הוא לא. למעשה מוביל הקישור לאתר שנבנה במיוחד כדי שיראה זהה לאתר הבנק/חברת האשראי וכל מטרתו גניבת פרטים אישיים של קורבנות תמימים.
    • הונאות בטלפון נפוצות מאוד גם הן. גנבי הזהות מציגים עצמם כנציגי מחלקת הביטחון של הבנק או חברת האשראי שלך. הם "מודיעים" לך שמישהו ניסה להשתמש בחשבון שלך במקומך והם חסמו את החשבון כדי להגן עליך. בשלב זה מבקש ממך גנב הזהות למסור פרטים אישיים לצורך זיהוי או הסרת החסימה…זכור – הבנק/חברת האשראי מעולם לא ישלחו דוא"ל או יצלצלו ויבקשו ממך למסור מספרי זיהוי אישיים או מספרים סודיים (PIN Numbers).
    • מתקפות אינטרנט אגרסיביות מצליחות לנצל פרצות באתרים של הבנק/חברת האשראי כדי לבצע ניתוב מחדש (redirection) תוך כדי הגלישה שלך באתר הבנק/חברת האשראי לאתר מתחזה שהוקם על ידם.

  • פריצות למאגרי מידע – יותר מ- 900 פריצות למאגרי מידע דווחו ע"י חברות גדולות בשלוש השנים האחרונות, ומספר גדול בהרבה ע"י חברות קטנות. בסה"כ, מעבר ל- 200 מיליון פרטים של אנשים פרטיים נגנבו בדרך זו.

מה יכולים גנבי זהות לעשות עם הפרטים שלך?
גנבי הזהות יצירתיים ביותר בדרכים בהם הם משתמשים בפרטים שלך לטובתם:

  • גנב הזהות יכול לפתוח חשבון בנק על שמך ולפזר שיקים ללא כיסוי.
  • קמעוניים רבים (כל רשתות השיווק, רשתות אפנה גדולות, חנויות עשה זאת בעצמך ורבות נוספות) מציעות ללקוחות כרטיסי אשראי. כל שנדרש מגנב הזהות הוא למלא דף הצטרפות בעזרת ת.ז. הגנובה שלך ויש לו כרטיס אשראי!
  • גנב הזהות יכול להזמין שירותי טלפון, אינטרנט, כבלים ואפילו מיום וחשמל – הכול על שמך.
  • גנב הזהות יכול לקחת הלוואות מחברות שונות (בעיקר בשור האפור) על שמך.

עכשיו, כשאתה יודע כיצד מבוצעת גניבת זהות, למד מהם הסימנים המוקדמים שזהותך נגנבה, ו- כיצד להגן על עצמך מגנבי זהות.