הגבלת מסירת נתוני אשראי

הגבלת מסירת נתוני אשראיזכותך להורות למאגר נתוני האשראי על הגבלת מסירת נתוני אשראי שלך.

חוק שירות נתוני אשראי החדש שהתקבל בכנסת בשנת 2016 מכיר בעובדה שהנתונים שלך שייכים לך ומאפשר לך לקבוע מי יכול לקבל אותם והאם בכלל לאסוף אותם.

כדי להורות למערכת על הגבלת מסירת נתוני אשראי ו/או לשנות או לבטל הוראה קיימת יש להיכנס עם הסיסמא ושם המשתמש לאזור האישי, לבחור בתפריט 'פעולות במערכת' ובתת התפריט שנפתח לבחור ב- 'בקשה להגבלה של מסירת נתוני אשראי'.
. ניתן לבחור בשלוש אופציות מבין:

  • הגבלת מסירת נתוני אשראי נתוני האשראי באופן גורף לכל הגופים
  • הגבלת מסירת נתוני אשראי לחלק מהגופים לפי סוג הגוף (לדוגמא רק לגופים חוץ בנקאיים)
  • הגבלת מסירת נתוני אשראי לגוף ספציפי

ההוראה תבוצע באופן מידי אלא אם כן קיימים לגביך נתונים המעידים באופן מובהק על אי עמידה בפירעון תשלומים (חשבון מוגבל, הליכי הוצל"פ וכיו"ב). במקרה זה לא תוכל להורות על הפסקת איסוף נתונים עד לסיום תקופת ההגבלה.

אם אינך יודע האם מדווחים לגביך נתונים המעידים באופן מובהק על אי עמידה בפירעון תשלומים תוכל לבדוק זאת בחלקו התחתון של פרק 1 (תמצית נתוני לקוח) בדוח ריכוז נתונים.

לחלופין, תוכל להזמין דוח עצמי מ- BDI ולדעת בקלות האם אתה נמצא בתקופת הגבלה בעזרת האינדיקטור שנקרא 'מובהקות לאי פרעון לעניין הכללה'.

דוח עצמי BDI - מובהקות לאי פרעון

אם האינדיקטור בתחום האדום – סימן שיש בדוח שלך נתונים המעידים על מובהקות לאי פרעון הלוואות ולכן אתה נמצא בוודאות בתקופת הגבלה.

טיפ: דוח ריכוז הנתונים של בנק ישראל ישלח ישירות לאמייל, אך הדוח העצמי של BDI יוצג על המסך בלבד. כדי לשמור אותו למחשב יש ללחוץ על לחצן 'הורד דוח' בכותרת הדוח.

כדאי לזכור שגם ללא חסימת מסירת נתונים, חוק נתוני אשראי מחייב כל ספק אשראי לבקש ממך רשות לקבל את נתוני האשראי שלך. בכל פעם שתפנה לבנק, חברת כרטיסי האשראי או כל גוף חוץ בנקאי אחר, אותו ספק אשראי מחויב להחתים אותך על טופס הסכמה לחוק שרותי אשראי החדש. ללא הסכמתך לא יוכל הגוף לקבל את נתוני האשראי שלך ממאגר נתוני האשראי. זה מקנה לך שליטה מוחלטת על מי ומי לא יכול לקבל את נתוני האשראי שלך.





חשוב להבין שלושה דברים חשובים:

  1. הגבלת מסירת נתוני אשראי במערכת גוברת על כל הסכמה למסירת נתונים שתיתן לאחר מכן לספק אשראי.

    כלומר, אם הגבלת מסירת אשראי באופן גורף/לחלק מהגופים/לגוף ספציפי ולאחר מכן תיתן הסכמה לאותו גוף לקבל נתונים עליך מהמאגר – הוא לא יוכל למשוך את נתוני האשראי שלך למרות חתימתך על טופס הסכמה למשיכת נתוני אשראי.

    לכן חשוב לבטל את ההגבלה במערכת לפני מתן הסכמה למשיכת נתוני אשראי.

  2. העברת נתוני אשראי לצורך הפקת דוח נתוני אשראי ודירוג אשראי מחייבת תמיד את הסכמתך. יחד עם זאת, במקרים בהם קיימים נתונים אשר מעידים על כך שאדם מסוים אינו עומד באופן מובהק בהתחייבויותיו, נתוני האשראי שלו יועברו ללשכות האשראי גם ללא הסכמתו וישמשו רק לשם הפקת חיווי אשראי.

    המשמעות המעשית של זה היא שגם אם תסרב לחתום על אישור למשיכת נתוני אשראי (למשל כי אתה לקוח מוגבל), עדיין יוכל ספק האשראי לדעת על כך גם ללא החתימה שלך!

  3. מאחר שלספק אשראי שיתקל בחסימה ולא יוכל לקבל את נתוני האשראי אין יכולת להעריך את הסיכון שאתה מגלם, יש לצפות שכל בקשותיך לאשראי או להלוואות לא יאושרו. מבחינת ספק האשראי חסימת נתונים שקולה לסיכון גבוה.

כדי להורות למערכת על הגבלת מסירת נתוני אשראי יש להיכנס עם הסיסמא ושם המשתמש לאזור האישי, לבחור בתפריט 'פעולות במערכת' ובתת התפריט שנפתח לבחור ב- 'בקשה להגבלה של מסירת נתוני אשראי'.