כיצד להגן על עצמך מגניבת זהות

כיצד להגן על עצמך מגניבת זהותהנה רשימה של דרכים פשוטות להתגוננות מגניבת זהות. אם אתה רציני בעניין מניעת גניבת זהות, ראה רשימה זו כפרטי חובה.

 

  • אל תשאיר ניירת מודפסת עם פרטים אישיים שלך שוכבת גלויה
    כפי שמלמדת הסטטיסטיקה, אחוז גדול ממקרי גניבה הזהות מתבצע ע"י אנשים שאתה מכיר – חברים, עמיתים לעבודה וקרובי משפחה שמצליחים להשיג פרטים אישיים מניירת שמפוזרת בבית או במשרד.
  • שמור את כל הניירת האישית שלך במקום סגור ומחוץ להישג ידם של זרים – דיווחים חודשיים מהבנק/קרן הפנסיה/ביטוח המנהלים/חברות ביטוח, פנקסי שיקים, חשבונות שונים וכיו"ב.

  • אל תשליך ניירת אישית
    המקום העיקרי ממנו דולים גנבי זהות פרטים אישיים הוא סל הניירות, פח הזבל האישי ואף הפח השכונתי. אל תשליך סתם כך ניירת אישית ישנה. גרוס אותה בבית, או במקום העבודה.
  • אל תשאיר סתם כך דואר בתא הדואר שלך
    גניבת דברי דואר היא הדרך המועדפת על גנבי זהות להשגת פרטים אישיים (אחרי חיטוט בפח הזבל). לעולם אל תשאיר את תיבת הדואר שלך לא נעולה. אסוף את הדואר בכל יום, ואם אתה נוסע לחו"ל דאג שמישהו שאתה סומך עליו יאסוף אותו למענך.
  • היכן שניתן – בחר לקבל דיווחים באמייל
    הדרך הקלה ביותר למניעת גניבת פרטים אישיים מתא הדואר היא לקבל את הדיווחים והחשבונות באמייל. עשה לך מנהג ובדוק את חשבון הבנק וכרטיסי האשראי באינטרנט לפחות פעמיים בחודש. כך תוכל לגלות בעיות מבעוד מועד ולהקטין נזקים.





  • בדוק פעם בשנה את דוח נתוני האשראי שלך
    בדיקת דוח נתוני האשראי שלך הינה הדרך הקלה והיחידה כמעט לגלות גניבת זהות. רק כך תוכל לגלות שמשהו פתח חשבון חדש, לקח הלוואה או הוציא כרטיס אשראי בשמך לפני שתשמע על כך מנושים או מההוצאה לפועל.

    זכור שבהתאם לחוק שירות נתוני האשראי יש לך זכות לקבל עותק לעיון מדוח נתוני האשראי שלך, חינם, אחת ל- 12 חודשים.

    כאשר אתה בודק את הדוח, וודא שאתה מזהה בוודאות כל נתון, חשבון, הלוואה וקו אשראי שמופיע בו. במידה ולא – חקור את הנושא עד לשביעות רצונך המלא.

  • אבטח את המחשב שלך
    וודא שהרשת הביתית שלך מוגנת בסיסמא. התקן תוכנות אנטי ווירוס וקיר מגן, ושמור אותן עדכניות. לעולם אל תשמור סיסמאות בקובץ שאינו מוגן בסיסמא.

    כאשר אתה מחליף מחשב או דיסק קשיח, אל תסתפק במחיקה רגילה של החומר עליו מאחר וניתן לשחזר אותו בקלות. תחת זאת, השתמש ב- wipe utility.

  • נהל סיסמאות בחוכמה
    אל תשתמש באותן סיסמאות לכל האתרים. אל תכלות את תאריך יום ההולדת או מספר תעודת הזהות כחלק מהסיסמא, ואל תשתמש בסיסמאות צפויות. מחקרים מראים כי ארבע 3 הסיסמאות הנפוצות ביותר ברשת הן: "PASSWORD" ,"QWERTY" ,"123456" ו- "12345678". שימוש בסיסמא מסוג זה משול להשארת דלת פתוחה לגנב.
  • הימנע ככל הניתן משימוש במספר תעודת הזהות שלך
    מספר תעודת הזהות שלך הוא הפריט המבוקש ביותר ע"י גנבי זהות מאחר והוא נדרש לפתיחת חשבון בנק, הוצאת כרטיס אשראי ועוד.

    במידה האפשר, אל תמסור פרט זה למרות שהתבקשת. ברוב המקרים תוודא שאם תעמוד על שלך ניתן להסתדר גם בלעדיו.

  • לעולם אל תמסור פרטים אישיים בטלפון
    אם קיבלת שיחת טלפון עם הצעה מפתה, פרס או בקשה מעניינת, לעולם אל תמסור את פרטיך האישיים.

    גם, ואולי במיוחד, במידה וקיבלת טלפון מאדם כלשהוא המציג עצמו כנציג מחלקת ביטחון של הבנק/חברת האשראי/חברת הסלולר שמבקש ממך "לאמת" פרטים אישיים כדי "להגן" עליך – נתק את השיחה והתקשר בעצמך לטלפון של הבנק או חברת האשראי. סביר להניח שתגלה שלא הם אלו שצלצלו אליך.

    זכור – הבנק/חברת האשראי מעולם לא יצלצלו ויבקשו ממך למסור מספרי זיהוי אישיים או מספרים סודיים (PIN Numbers).

  • לעולם אל תמלא פרטים אישיים בדף אינטרנט שהגעת אליו מקישור שנשלח באמייל
    אם קיבלת אמייל הבנק/חברת האשראי/חברת הסלולר עם קישור לאתר של הבנק/חברת האשראי – אל תקליק על הלינק ובוודאי שאל תמלא שם משתמש או סיסמא במידה וכן הקלקת.

    זכור – הבנק/חברת האשראי מעולם לא ישלחו אמייל עם בקשה לאימות נתונים, מספרי זיהוי אישיים או מספרים סודיים (PIN Numbers).

    במידה וקיבלת אמייל כזה התקשר למחלקת הביטחון של הגוף השולח וברר איתם האם הם שלחו את האמייל. סביר להניח שתגלה שהאמייל לא הגיע מהם.

ראה סימנים מקדימים שזהותך נגנבה לרשימה של סימנים נפוצים של גניבת זהות.