איך להגיש בקשה לתיקון מידע

איך להגיש בקשה לתיקון מידעבמידה ואתה סבור כי המידע שנמצא לגביך במאגר נתוני אשראי מכיל טעויות, אינו נכון או אינו שלם – אתה רשאי להגיש בקשה לתיקון מידע, מחיקתו או השלמתו.

בהתאם לחוק נתוני אשראי, לכל לקוח שמורה הזכות להגיש בקשה לתיקון מידע שגוי, חלקי או חסר המופיע במאגר הנתונים. במקרה כזה, יפנה מנהל המאגר למקור המידע לצורך בירור הבקשה.

על מקור המידע להשיב למנהל המאגר בתוך 7 ימים, ומנהל המאגר מחויב להודיע לך על תוצאות הבדיקה.

בזמן בו מתבצעת הבדיקה תופיע הערת ממונה ליד המידע שנתון בספק שמיידעת את כל מי שקורא את הדוח ש "הנתונים נמצאים בבירור מול מקור המידע"

הערת ממונה

  • במידה ומקור המידע אישר את בקשתך – הטעות תתוקן באופן מידי, והודעה על כך תימסר לכל מי שביקש את נתוני האשראי שלך בשישים הימים האחרונים.
  • במידה ומקור המידע לא השיב על הפניה בתוך שבעה ימים – רשאי מנהל המאגר לדחות או לאשר את בקשתך.
  • במידה ומקור המידע טוען שהמידע שברשותו נכון – רשאי מנהל המאגר לדחות או לאשר את בקשתך. במקרה שבקשתך נדחתה גרסתך וגרסת מקור המידע יוכנסו לדוח ריכוז נתונים באופן מתומצת כהערת ממונה.




כאמור, בכל מקרה בו המידע בדוח ריכוז נתונים אכן תוקן, חייב מנהל המאגר להודיע על כך לכל לשכות האשראי, ספקי האשראי ומיופי כוח בתמורה שקיבלו את נתוני האשראי שלך, דוח האשראי שלך, דירוג אשראי שלך או חיווי אשראי שלך בשישים הימים האחרונים.

חשוב לשים לב שניתן לערער רק על מידע שהיה לא נכון ביום מסירתו. שינוי נסיבות לאחר דיווח המידע אינו מהווה עילה להגשת בקשה לתיקון, ובקשה כזו לא תטופל.

לדוגמא – אם לפני שנתיים איחרתם חודשיים בהחזר המשכנתא, האיחור יופיע במערכת למשך שלוש שנים גם אם מזמן החזרתם את התשלומים הללו.

שימו לב
למרות שמנהל מאגר נתוני האשראי ממליץ להגיש בקשה לתיקון מידע למקור המידע – הדרך הנכונה לעשות זאת היא דווקא דרך האזור האישי במערכת נתוני האשראי.

נסו להסביר למוקדנית של חברת הליסינג בה לקחתם הלוואה שהיא צריכה לתקן נתון כלשהוא במאגר נתוני האשראי. גם אם תצליחו לדבר עם משהוא הסיכוי אפסי שתצליחו להסביר במה מדובר ובטח שלא תוכלו לעקוב כיצד התלונה מטופלת.

לעומת זאת – פניה דרך המאגר עצמו מחייבת את מנהל המאגר לטפל בתלונה ולחזור אליכם עם תוצאות הבדיקה. יתרה מזאת – במידה והבדיקה לא צלחה שמורה למנהל המערכת הזכות לקבל את טענתכם ולתקן בכל זאת את המידע.

לפירוט והרחבה בנושא גללו לתחתית הדף או הקליקו פה.

איזה נתונים עשויים להיות שגויים?
סוג הטעויות הנפוצות הן:

  • יתרות/גובה מסגרת אשראי/גובה הלוואה שגויים
  • חשבונות/הלוואות שאינם שייכים לך
  • דיווחים שגויים בנוגע לאיחור בתשלומים או אי עמידה בתשלומים
  • דיווחים מתקופה מאוחרת (מעבר לשלוש שנים) שהיו צריכים להימחק מדו"ח נתוני אשראי אבל עדיין מופיעים בו.
  • נתונים חיוביים שהיו צריכים להיכלל בדוח אך אינם מופיעים בו.

הסברים בנושא בדיקת דוח ריכוז נתונים ניתן למצוא בקישור הבא: איך לבדוק דוח ריכוז נתונים..

מדריך להגשת בקשה לתיקון מידע במערכת נתוני האשראי

  • ראשית יש להיכנס למערכת בעזרת הסיסמא ושם המשתמש שלך.
  • לאחר כניסה למערכת יש לבחור בתפריט 'הגשת פניות' ובתפריט שנפתח לבחור ב- 'בקשה לתיקון מידע'
    לחילופין, ניתן לבחור באפשרות "פניות למערכת" בדף הבית של האזור האישי, ואז לבחור באפשרות "בקשה לתיקון מידע".
  • יש למלא את שם מקור המידע שמסר את הנתונים שברצונך לתקן. עבור מקורות מידע שונים יש להגיש בקשות נפרדות לתיקון מידע.

    שם מקור המידע

  • עתה יש לבחור את הדוח בו מופעים הנתונים השגויים (במידה והפקת מספר דוחות ריכוז נתונים). כל דוח מזוהה ע"י תאריך הפקתו שמופיע בכותרת הדוח.

    פרטי הדוח בו נדרש תיקון

  • עתה יש למלא את פרטי העסקה. נדרש לבחור את סוג העסקה (חשבון עו"ש, מסגרת אשראי, הלוואה, משכנתא וכיו"ב) ומזהה העסקה ולמלא בפירוט רב ככל שניתן את מהות הנתון השגוי

    פרטי עסקה


     
    את מזהה העסקה יש להעתיק במדויק מדוח ריכוז נתונים.

    מזהה עסקה

  • במידה והנתון השגוי מופיעה בשדה פרטני עם קוד שדה לידו יש לסמן "כן" ב- "האם התיקון נוגע לשדות פרטניים" ולמלא את קוד השדה. במידה ויש נתונים שגויים במספר שדות פרטניים יש ללחוץ על "הוסף שדה" ולמלא את קוד השדות הנוספים.

    האם התיקון נוגע לשדות פרטניים

     

    את קוד השדה ניתן למצוא בדוח ריכוז נתונים מימין לשם השדה.

    קוד שדה

  • במידה וקיימים נתונים שגויים בעסקה נוספת עבור אותו מקור מידע ניתן ללחוץ על "הוספת רשומה" ולמלא שוב את כל הפרטים מסעיפים 4, 5, 6, ו- 7.
  • הוספת רשומה חדשה

  • במידה ופנית בעבר למקור המידע או גורם כלשהוא אחר בנושא הנתונים השגויים יש לסמן "כן" ב- "האם פנית לגורם נוסף בנושא זה" ולפרט את שם הגורם, פרטי הפניה ותוצאת הבירור.
  • במידה ונדרש תוכל לצרף עד 10 קבצים של 5MB כל אחד.
  • עתה תידרש לוודא שפרטי ההתקשרות אתך (ובמיוחד טלפון עדכני) נכונים לצורך בירור הפניה ומסירת עדכונים.

לאחר הגשת הבקשה יוצג מספר הפניה שלך במערכת לצורך מעקב או בירור עתידי.

בקשתך לתיקון מידע התקבלה ומועברת לטיפול

 

בכל שלב תוכל לעקוב אחר סטטוס הטיפול בבקשתך בלחיצה על כפתור "פעולות ופניות" בחלק השמאלי עליון של דף הבית באזור האישי.

פעולות ופניות

 

לחילופין, תוכל לקבל רשימה מלאה של כל פניותיך למערכת בלחיצה על הקישור "לצפייה בכל הפניות" שבדף הבית באזור האישי.

לצפיה בכל הפניות

 

בסיום הגשת הפניה עובר הטיפול בה למנהל מאגר נתוני אשראי. מנהל המאגר יפנה למקור המידע לצורך בירור הבקשה.

על מקור המידע להשיב למנהל המאגר בתוך 7 ימים, ומנהל המאגר מחויב להודיע לך על תוצאות הבדיקה.

מה אם אינך מרוצה מדרך הטיפול בבקשה שלך?
לקוח הרואה עצמו נפגע ממעשה או ממחדל של מערכת נתוני האשראי, לשכת אשראי, מיופה כוח בתמורה (יועצי אשראי) או מקור מידע כלשהוא במסגרת הטיפול בבקשת תיקון מידע מטעמו, רשאי לערער על כך בתוך 45 ימים לבית משפט השלום.

ניתן גם להגיש תלונה בטופס מקוון לרשות למשפט, טכנולוגיה ומדע בקישור זה.

מדוע להגיש בקשה לתיקון מידע אך ורק דרך מערכת נתוני אשראי
בכותרת דוח ריכוז נתונים מופיעה ההמלצה הבאה: "ככל שימצאו על ידך טעויות במידע המדווח למערכת, נבקשך לפנות ישירות למקור המידע המדווח, … ככל שלא הצלחת ליצור קשר עם מקור המידע, באפשרותך להעביר את פנייתך לממונה על שיתוף נתוני האשראי".

המלצה זו של מנהל מאגר נתוני האשראי שגויה מיסודה. הדרך הנכונה, הקלה והבטוחה להגיש בקשה לתיקון מידע היא רק דרך מערכת נתוני האשראי.

פנייה למקור המידע משולה לבזבוז זמן, מכמה סיבות:

  • לאף מקור מידע אין מערכת אונליין להגשת פניה, כפי שכן קיימת במאגר נתוני האשראי.
  • אף מקור מידע אינו מחויב על פי חוק לענות לך. לעומת זאת – החוק מחייב את מנהל מאגר נתוני האשראי לבדוק את פנייתך ולחזור אליך עם תוצאות הבדיקה.
  • במידה ויש חילוקי דעות בינך לבין מקור המידע – מנהל המאגר נדרש להכניס על כך הערה לדוח נתוני אשראי שלך בצורת 'הערת ממונה ולצרף את גרסתך בתמציתיות. פניה ישירות לגורם המידע לא תפיק תוצאה זהה.
  • במידה ומנהל המאגר פנה למקור המידע והנ"ל כלל לא הגיב לפניה, שמורה למנהל המאגר הזכות לקבל את גרסתך ולתקן את הנתונים. זה לא יקרה אם תפנה ישירות למקור המידע.
  • במידה ובוצע תיקון בנתוני האשראי שלך חייב מנהל המאגר להודיע על כך לכל לשכות האשראי שמשכו את נתוני האשראי שלך ולכל ספקי האשראי שקיבלו דוח אשראי שלך, דירוג אשראי שלך או חיווי אשראי שלך בשישים הימים האחרונים. כל זה כמובן לא יקרה אם תפנה ישירות למקור המידע.

מסיבות אלו מומלץ להגיש בקשות לתיקון מידע אך ורק דרך האזור האישי במערכת נתוני האשראי!

קישורים נוספים: