סוגי גניבת זהות

סוגי גניבת זהותקיימים מספר סוגים שונים של גניבת זהות. למרות שאתר זה שם דגש על גניבת זהות כלכלית, הנה סקירה קצרה בנוגע לסוגים נוספים של גניבת זהות.

גניבת זהות כלכלית (Financial Identity Theft)
גניבת זהות כלכלית מוגדרת כהתחזות לאדם אחר לצורך קבלת אשראי ורכישת מוצרים ושירותים ללא כוונה לשלם עליהם בהמשך. גנב הזהות משתמש בנתונים אישיים של אדם אחר (למשל שם ו- ת.ז.) לצורך פתיחת חשבונות בנקים, הזמנת פנקסי שיקים, קבלת הלוואות והזמנת כרטיסי אשראי.

הגנב משתמש בכרטיסי האשראי, מחלק שיקים ללא כיסוי ולוקח הלוואות אך לא מחזיר אף תשלום. הקורבנות של גניבת זהות בד"כ מגלים שזהותם נגנבה בשלב מאוחר מאוד, רק כאשר פונים אליהם מההוצאה לפועל, הבנק או כאשר מוגשת נגדם תביעה להשבת הלוואה שמעולם לא לקחו.

לפעמים מתגלית גניבת הזהות רק כאשר אדם מבקש לקבל הלוואה או משכנתא ובקשתו נדחית בהפתעה.

גניבת זהות של ילדים (Child Identity Theft)
ווריאציה של גניבת זהות כלכלית, אלא שגנב הזהות משתמש בפרטים האישיים של קטין לצורך פתיחת חשבונות בנקים, הזמנת פנקסי שיקים, קבלת הלוואות והזמנת כרטיסי אשראי.

גנבי זהות מעדיפים להשתמש בנתונים אישיים של קטינים לצורך ביצוע העבירה מפני שקל יותר להסתיר אותה. קטין אינו בודק חשבונות בנקים ואין לו מגע עם חברות כרטיסי האשראי, ולכן עובר זמן רב גדול מאוד עד שהעברה מתגלית, לפעמים מספר שנים.

סוג זה של גניבת זהות נפוץ מאוד, ונמצא בעליה.





גניבת זהות פלילית (Criminal Identity Theft)
גניבת זהות פלילית מתרחשת כאשר פושע מתחזה לאדם אחר כדי להיחלץ מהעמדה לדין. בד"כ משיגים הפושעים מספר זהויות שונות של אנשים אחרים מראש, ומשתמשים בהם במידה הצורך.

הקורבנות לומדים שזהותם נגנבה רק לאחר שקיבלו זימון לבית משפט או כתב תביעה מההוצאה לפועל.

גניבת זהות רפואית (Medical Identity Theft)
גניבת זהות רפואית מתרחשת כאשר אדם כלשהוא משתמש בזהות של אדם אחר או בפרטים אחרים שלו (כגון פוליסות רפואיות פרטיות, ביטוחי שיניים וכ"ו) לצורך קבלת שירותים רפואיים.

לגניבת זהות רפואית עלולות להיות השלכות נוספות כאשר נרשמים בתיקו הרפואי של הקורבן אבחנות וטיפולים רפואיים שאינם שייכים לו.

סוג זה של גניבת זהות נפוץ בעיקר בארה"ב ופחות בארץ בגלל הבדלים מהותיים בשיטת כיסוי הרפואי בין המדינות.

שיבוט זהות (Identity Cloning)
במצב זה אדם כשלהוא מתחזה לאדם אחר בחיי היום יום, בד"כ כדי להסתיר את זהותו האמיתית. המצב נפוץ למדי בקרב מסתננים או אנשים שמסתתרים מנושים. במידה והפושע מצליח להשיג תעודות מזויפות על שמו של האדם לו הוא מתחזה, יכול פשע זה לא להתגלות לעולם.