איך לערער על נתונים שגויים בדוח נתוני אשראי

איך לערער על נתונים שגויים בדוח  נתוני אשראיאם אתה סבור כי המידע שנמצא לגביך במערכת נתוני האשראי של בנק ישראל שגוי, אינו נכון או אינו שלם – אתה רשאי להגיש בקשה לתיקון המידע, מחיקתו או השלמתו למנהל המערכת.

ניתן להגיש את הערעור אונליין באזור האישי שבמערכת נתוני האשראי. מנהל המערכת מחויב לבדוק את הערעור. במקרה כזה, יפנה מנהל המערכת למקור המידע לצורך בירור הבקשה.

על מקור המידע להשיב למנהל המערכת בתוך 7 ימים, ומנהל המערכת מחויב להודיע לך על תוצאות הערעור.

בזמן בו מתבצעת הבדיקה תופיע בדוח ריכוז הנתונים שלך הערת ממונה ליד המידע שנתון בספק שמיידעת את כל מי שקורא את הדוח ש "הנתונים נמצאים בבירור מול מקור המידע"

הערת ממונה

  • במידה ומקור המידע אישר את דבריך – הטעות תתוקן באופן מידי והודעה על כך תימסר לכל מי שביקש את נתוני האשראי שלך בחודשיים האחרונים.
  • במידה ומקור המידע לא השיב על הפניה בתוך שבעה ימים – רשאי מנהל המערכת לדחות או לאשר את הערעור בהתאם לשיקול דעתו.
  • במידה ומקור המידע טוען שהמידע שברשותו נכון – רשאי מנהל המערכת לדחות או לאשר את הערעור שלך. במקרה שהערעור שלך נידחה – גרסתך וגרסת מקור המידע יוכנסו לדוח ריכוז נתונים באופן מתומצת כהערת ממונה.
    • כאמור, בכל מקרה בו המידע בדוח ריכוז נתונים אכן תוקן, חייב מנהל המערכת להודיע על כך לכל לשכות האשראי, ספקי האשראי ומיופי כוח בתמורה שקיבלו את נתוני האשראי שלך, דוח האשראי שלך, דירוג אשראי שלך או חיווי אשראי שלך בחודשיים האחרונים.

      חשוב לשים לב שניתן לערער רק על מידע שהיה לא נכון ביום מסירתו. שינוי נסיבות לאחר דיווח המידע אינו מהווה עילה להגשת ערעור, ובקשה כזו לא תטופל.

      לדוגמא – אם לפני שנתיים איחרת שלושה בהחזר הלוואה, האיחור יופיע במערכת למשך שלוש שנים גם אם החזרתם את התשלומים החסרים.

      שימו לב
      למרות שבאתר מערכת האשראי נכתב שמומלץ להגיש ערעור על נתונים שגויים למקור המידע – הדרך הנכונה לעשות זאת היא דווקא דרך האזור האישי במערכת נתוני האשראי.

      נסו להסביר למוקדנית של חברת האשראי בה לקחתם הלוואה שהיא צריכה לתקן נתון כלשהוא במערכת נתוני האשראי. גם אם תצליחו לדבר עם משהוא הסיכוי אפסי שתצליחו להסביר במה מדובר ובטח שלא תוכלו לעקוב כיצד הערעור מטופל.

      לעומת זאת – פניה דרך המערכת עצמה מחייבת את מנהל המערכת לטפל בערעור ולחזור אליכם עם תוצאות הבדיקה. יתרה מזאת – במידה והערעור לא צלח שמורה למנהל המערכת הזכות לקבל את טענתכם ולתקן בכל זאת את המידע.

      לפירוט והרחבה בנושא גללו לתחתית הדף או הקליקו פה.

      איזה נתונים עשויים להיות שגויים?
      סוג הטעויות הנפוצים הינם:

      • דיווחים מתקופה מאוחרת (מעבר לשלוש שנים) שהיו צריכים להימחק מהמערכת אבל עדיין מופיעים בה.
      • דיווחים שגויים בנוגע לאיחור בתשלומים או אי עמידה בתשלומים
      • יתרות/גובה מסגרת אשראי/גובה הלוואה שגויים
      • חשבונות/הלוואות שאינם שייכים לך

      כך תערער על נתונים שגויים בדוח נתוני אשראי

      1. ראשית יש להיכנס למערכת בעזרת הסיסמא ושם המשתמש שלך.
      2. לאחר כניסה למערכת יש לבחור ב- "פניות למערכת" בדך הבית של האזור האישי, ואז לבחור באפשרות "בקשה לתיקון מידע".

        לחילופין, ניתן לבחור בתפריט "הגשת פניות" ובתפריט שנפתח לבחור ב- "בקשה לתיקון מידע".

      3. יש למלא את שם מקור המידע שמסר את הנתונים שברצונך לתקן. עבור מקורות מידע שונים יש להגיש בקשות נפרדות לתיקון מידע.

        שם מקור המידע

      4. יש לבחור את הדוח בו מופעים הנתונים השגויים. כל דוח מזוהה ע"י תאריך הפקתו שמופיע בכותרת הדוח.

        פרטי הדוח בו נדרש תיקון

      5. יש למלא את פרטי העסקה (סוג העסקה – חשבון עו"ש, מסגרת אשראי, הלוואה, משכנתא וכיו"ב ומזהה העסקה) ולמלא בפירוט רב ככל שניתן את מהות הנתון השגוי

        פרטי עסקה


        את מזהה העסקה יש להעתיק במדויק מדוח ריכוז נתונים.

        מזהה עסקה

      6. במידה והנתון השגוי מופיעה בשדה פרטני עם קוד שדה לידו יש לסמן "כן" ב- "האם התיקון נוגע לשדות פרטניים" ולמלא את קוד השדה. במידה ויש נתונים שגויים במספר שדות פרטניים יש ללחוץ על "הוסף שדה" ולמלא את קוד השדות הנוספים.

        האם התיקון נוגע לשדות פרטניים

         

        את קוד השדה ניתן למצוא בדוח ריכוז נתונים מימין לשם השדה.

        קוד שדה

      7. אם קיימים נתונים שגויים בעסקה נוספת עבור אותו מקור מידע ניתן ללחוץ על "הוספת רשומה" ולמלא שוב את כל הפרטים מסעיפים 4, 5, 6, ו- 7.
      8. הוספת רשומה חדשה

      9. אם פנית בעבר למקור המידע או גורם כלשהוא אחר בנושא הנתונים השגויים יש לסמן "כן" ב- "האם פנית לגורם נוסף בנושא זה" ולפרט את שם הגורם, פרטי הפניה ותוצאת הבירור.
      10. אם יש ברשותך מסמכים תומכים תוכל לצרפם לערעור. ניתן לצרף עד 10 קבצים של 5MB כל אחד.
      11. יש לוודא שפרטי ההתקשרות אתך (ובמיוחד טלפון עדכני) נכונים לצורך בירור הפניה ומסירת עדכונים.

      לאחר הגשת הבקשה יוצג מספר הפניה שלך במערכת לצורך מעקב או בירור עתידי.

      בקשתך לתיקון מידע התקבלה ומועברת לטיפול

       

      בכל שלב תוכל לעקוב אחר סטטוס הטיפול בבקשתך בלחיצה על כפתור "פעולות ופניות" בחלק השמאלי עליון של דף הבית באזור האישי.

      פעולות ופניות

       

      לחילופין, ניתן לקבל רשימה מלאה של כל הפניות למערכת בלחיצה על הקישור "לצפייה בכל הפניות" שבדף הבית באזור האישי.

      לצפיה בכל הפניות

       

      בסיום הגשת הערעור עובר הטיפול בו למנהל מערכת נתוני אשראי. מנהל המערכת יפנה למקור המידע לצורך בירור הבקשה.

      על מקור המידע להשיב למנהל המערכת בתוך 7 ימים, ומנהל המערכת מחויב להודיע לך על תוצאות הערעור.

      מה אם אינך מרוצה מדרך הטיפול בבקשה שלך?
      לקוח הרואה עצמו נפגע ממעשה או ממחדל של מערכת נתוני האשראי, לשכת אשראי, מיופה כוח בתמורה (יועצי אשראי) או מקור מידע כלשהוא במסגרת הטיפול בבקשת תיקון מידע מטעמו, רשאי לערער על כך בתוך 45 ימים לבית משפט השלום.

      ניתן גם להגיש תלונה בטופס מקוון לרשות למשפט, טכנולוגיה ומדע בקישור זה.

      מדוע לערער על נתוני שגויים בדוח האשראי אך ורק דרך מערכת נתוני אשראי
      בכותרת דוח ריכוז נתונים מופיעה ההמלצה הבאה: "ככל שימצאו על ידך טעויות במידע המדווח למערכת, נבקשך לפנות ישירות למקור המידע המדווח, … ככל שלא הצלחת ליצור קשר עם מקור המידע, באפשרותך להעביר את פנייתך לממונה על שיתוף נתוני האשראי".

      המלצה זו של מנהל מאגר נתוני האשראי שגויה מיסודה. הדרך הנכונה, הקלה והבטוחה לערער על נתונים שגויים בדוח ריכוז נתונים היא רק דרך מערכת נתוני האשראי.

      פנייה למקור המידע משולה לבזבוז זמן, מכמה סיבות:

      • לאף מקור מידע אין מערכת אונליין להגשת פניה, כפי שכן קיימת במאגר נתוני האשראי.
      • אף מקור מידע אינו מחויב על פי חוק לענות לך. לעומת זאת – החוק מחייב את מנהל מערכת נתוני האשראי לבדוק את פנייתך ולחזור אליך עם תוצאות הבדיקה.
      • אם יש חילוקי דעות בינך לבין מקור המידע – מנהל המערכת מחויב להכניס על כך הערה לדוח נתוני אשראי שלך בצורת 'הערת ממונה ולצרף את גרסתך בתמציתיות. פניה ישירות לגורם המידע לא תפיק תוצאה זהה.
      • אם מנהל המערכת פנה למקור המידע והנ"ל כלל לא הגיב לפניה, שמורה למנהל המערכת הזכות לקבל את גרסתך ולתקן את הנתונים. זה לא יקרה אם תפנה ישירות למקור המידע.
      • אם הערעור שלך התקבל ובוצע תיקון בנתוני האשראי שלך חייב מנהל המאגר להודיע על כך לכל לשכות האשראי שמשכו את נתוני האשראי שלך ולכל ספקי האשראי שקיבלו דוח אשראי שלך, דירוג אשראי שלך או חיווי אשראי שלך בחודשיים האחרונים. כל זה כמובן לא יקרה אם תפנה ישירות למקור המידע.

      מסיבות אלו מומלץ להגיש בקשות לתיקון מידע אך ורק דרך האזור האישי במערכת נתוני האשראי!

      קישורים נוספים: